Édesítőszerek összehasonlítása: Xilit, Eritrit, Szőlőcukor, Gyümölcscukor

Az édesítőszerek és a különféle cukrok a fogyókúra-központú világ mumusaivá léptek elő az utóbbi években, ennek köszönhetően nagyon sokan nem is tudják, hogy pontosan mit érdemes választaniuk ahhoz, hogy a megfelelő íz-élmény mellett egészségesen édesíthessék ételeiket, valamint italaikat. Éppen emiatt most sorra vesszük a négy legjobb alternatívát arra az esetre, ha ki akarjuk váltani a cukrot.

A nyírfacukor, xilit

A nyírfacukor, vagy más néven xilit egy kukoricarostból, vagy nyírfakéregből előállított természetes édesítőszer, ami cukoralkoholnak minősül, vagyis elfogyasztását követően csak nagyon jelentéktelen mennyiségben szívódik fel szervezetünkben, így szinte egyáltalán nem terheli meg az inzulinháztartást. A kristálycukorral szemben jelentéktelen glikémiás indexszel rendelkezik, így míg az említett 68-as GI-vel, addig a xilit csak 7-tel. Az íz és az állag tekintetében a cukorhoz hasonló élményt nyújt, tészták kivételével sütéshez is alkalmas, de nagyobb mennyiségben hasmenést okoz.

Az eritrit, eritritol

Az eritrit vagy eritritol egy természetes cukoralkohol, amely gyümölcsökben fordul elő, azokból vonják ki. Nem csak kinézetében, hanem az ízében is teljesen megegyezik a cukorral, azonban egészségügyi kockázat vagy problémák nélkül. Nagy előnye, hogy teljesen kalóriamentes, vagyis fogyókúrázók számára ez a legideálisabb édesítőszer. Mellette szól még, hogy semmilyen hatással sincs a vércukorszintre, és glikémiás indexe is jóval alacsonyabb minden egyes édesítőszerhez mérten. Az eritrit nagyon gyorsan képes felszívódni a szervezetben, de nem metabolizálódik, hanem azonnal, általában vizelettel ürül.

Édesítőszerek összehasonlítása: Xilit, Eritrit, Szőlőcukor, Gyümölcscukor

Édesítőszerek összehasonlítása: Xilit, Eritrit, Szőlőcukor, Gyümölcscukor

A szőlőcukor

A szőlőcukor nevével ellentétben nem szőlőből, hanem kukoricából vagy burgonyából kerül előállításra. Elsődlegesen sportolóknak ajánlott, hiszen már a szájban teljesen lebomlik, és képes azonnal nagy energiával felpörgetni a szervezetet. Éppen ezért nagyon káros is, hiszen túl hamar megemeli a vércukorszintet, ami óriási teher az inzulinháztartásnak. A cukor kiváltására éppen ezért egyáltalán nem is alkalmas, még annak ellenére sem, hogy kalóriatartalma elhanyagolható.

A fruktóz

A fruktóz, avagy más néven a gyümölcscukor a közhiedelemmel ellentétben nem gyümölcsökből kerül előállításra, hanem kukoricából, noha szerkezetileg ennek ellenére is megegyezik a gyümölcsből készült változatokkal. Elsődlegesen élelmiszeripari alapanyagként ismert és használatos, kristályos állagának köszönhetően érzetre is megegyezik a hagyományos cukorral, de annál lassabban szívódik fel. Jobb alternatíva édesítőszerként, mint a hagyományos kristálycukor – így például főzéshez ideális –, ellenben sokkal jobb helyettesítők is akadnak már a piacon, az előbb említett nyírfacukor vagy az eritrit, amelyek nem bolygatják meg annyira inzulinháztartásunkat, mint a fruktóz.

Édesítőszerek összehasonlítása: Xilit, Eritrit, Szőlőcukor, Gyümölcscukor (11 hozzászólás)

  1. Laci
    Laci 2015-11-09 at 12:12 | Reply

    a Szőlőcukor nem bomlik le-el a szájban, hanem felszívódik!

    a Gyümölcscukrot azért nem szabadna nagyon ‘leírni’!

  2. Ági
    Ági 2016-12-17 at 08:54 | Reply

    Kérdés: Van olyan Eritrit, ami kalória és szénhidrát mentes (Rossmann),
    vettem Norbis Eritritet, abban 0 a kalória. de 99,5 g a szénhidrát…
    Az Eritritnek úgy tudom nincs , az Eritrolnak van szénhidrát tartalma…
    hogyan van ez??? Cukorbetegek mind kettőt fogyaszthatják büntetlenül???

  3. Lol
    Lol 2016-12-25 at 18:21 | Reply

    99.5g szenhidrat es nulla kaloria?! Aha.. mostmar ertem hogy van az az ertelmi szint akinek el lehet adni a norbis sz@rokat..

  4. Emmi
    Emmi 2017-02-01 at 22:10 | Reply

    Vigyázat:a “szerkezetilegv roncsolt” élelmiszerek, így a gyümölcscukor is veszélyes!Míg a természetes gyümölcscukor jóhatású, adfdig számos tanulmány ésapaleóskönyv is arról tesz említést, hogy erős méáregként viselkedik aszervezetünkből a finomított gyümölcscukor,fruktóz,glükóz. A hagyományos répacukor sokkal egészségesebb,mint ajóval drágábban kapőható, és reformnak, cukorbetegeknek szánt “társa”!

  5. Moni
    Moni 2017-03-09 at 11:24 | Reply

    Én hiába keresem, nem találom sehol azt, hogy melyik márkának készül NEM kukoricacsutkából, hanem másból a xilit vagy eritrit terméke. A magyar nyelvben totál helytelen elnevezés az, hogy “nyírfacukor”. Az is elég homályos (finoman szólva), hogy leírja mindenki, hogy az “eritrit vagy eritritol egy természetes cukoralkohol, amely gyümölcsökben fordul elő, azokból vonják ki.” Ez olyan, mint a nyírfacukor. A nagy, magyar, nem létező nyírfaerdőkben semmit nem vonnak semmiből ki. Milyen gyümölcsből vonják ki? Olvastam azt, hogy bizony az eritrit is kukoricaalapú.
    Hol lehetne megtudni azt, hogy a különböző márkák nagy kínálatából melyik az, amelyik NEM kukoricából készül? Erről minden tájékoztató, gyártó mélyen hallgat.

  6. Névtelen
    Névtelen 2017-06-15 at 22:39 | Reply

    Ma vasaroltam eritritet,hogy a 4 eves unokamat megkimeljem a nehez szenhidrattol,es a szeretett pudingjat ezzel keszitsem el,de azt hiszem a sok tudomanyos vagy nem tudomanyos velemenyek es talan orvosi leirasok utan maradok a kristalycukornal.majd kevesebbet hasznalunk belole.kivancsi lennek ra sok ev mulva h mi lesz ennek a sok edeskenek a kovetkezmenye!

  7. Janos
    Janos 2017-06-20 at 08:34 | Reply

    Összességében tehát felviszi a vércukorszintet ennyi !!!

  8. Rezsi
    Rezsi 2017-06-26 at 13:53 | Reply

    Én évek óta nagykanállal eszem az eritritet, semmi bajom tőle, és a vércukorszintemet sem mozdítja semerre. Nem is értem, mi az, hogy 99,5 g a szénhidráttartalma?! Az már kristálycukor, amiben nyomokban mogyoró és fűrészpor is található…ezért nem 100 g a ch.
    Vannak, akiknél gyomorpanaszokat opkozhat a túlzott – vagy akár a kevés – eritrit fogyasztás, van, akinek a gyomra a xilitet nem veszi be, vagy éppen a furán hűs íze miatt nem kedvelik, de cukrosoknak kimondottan ajánlott. A fruktóz egy parasztvakítás szerintem, de aki szereti, miért ne használná? A szőlőcukor a sportolók,nehéz fizikai munkát végzők “szere”, és a cukrosoké hypoglikémia esetén.
    Engem a szövegből az fogott meg, hogy a bevezetőben azt írja, hogy a négy legjobb alternatíváról lesz szó, majd a szőlőcukrot leanyázza a sárga földig. Majd azzal fejezi be az ismertetést, hogy a cukor kiváltására nem is alkalmas…akkor most “legjobb” alternatíva, vagy nem legjobb alternatíva? Ami viszont erősen kimaradt, mint “cukorpótló” – bár ez nem “szer” – a stevia.

  9. Kara kán
    Kara kán 2017-07-31 at 08:55 | Reply

    Ha valaki nem ért hozzá, miért szól hozzá?
    Az eritrit szénhidrát, és van súlya, de nem szívódik fel, tehát nulla kalóriát jelent. Olyan nehéz ezt megemészteni öregecskedő menyecskék?

  10. Feri
    Feri 2017-09-04 at 13:18 | Reply

    Az eritrit nem szénhidrát. A szénhidrátnak, nem véletlen ez a nava, összsségképlete Cn(H2O)n vagyis ténylegesen szén és víz. Az eritrit, xillit alkoholok, többes alkoholok. Édes ízt a többes alkohol adja, a szénhidrátban is. Ezek a “cukor” alkoholok jönnek szép sorban: glikol, ami csupán 2 db alkohollal rendelkezik, de már ez is édes. Nem kell részletezni, mindenki ismeri mint fagyálló. Glicerin: nagyon nagy mennyiségben jelen van mind növényi min t állati szervezetekben, zsírok, olajok alkotórésze. Talán folyékony édesítőszerekben használják is. eritrit, 4 alkohollal, majd xillit (vagy magyarul nyírfacukor) 5 alkohollal. Amúgy megjegyzem a répacukor az 1 db szőlőcukor és 1 db gyümölcscukorból összeálló vegyület. ez utóbbiakat emlegetik 0 kalóriásként, megemlítve, hogy vagy felszívódás nélkül, vagy ha felszívódik, akkor változatlan formában távozik. Azonban a májra nincs annyira kedvező hatása, és bár embernél a napi adag xillit esetén 20 dkg ami hipoglikémiához vezethet, addig pl. kutyáknál ez rendkívül alacsony. Vagyis aki ezekkel készített ételeket fogyaszt, különösen ügyeljen arra, hogy a kutyája ne jusson hozzá.

    1. lushka
      lushka 2017-11-09 at 19:28 | Reply

      feri, ezeket az infókat honnan vetted? mert engem nagyon érdekelne egy megbízható tanulmány a témában, vagy bármilyen lehivatkozott cikk, amit 100%-osan biztos alapnak vehetek. egyszer egy természetgyógyász azt tanácsolta, ne fogyasszak semmilyen cukor alkoholt, mert az átlagostól gyengébbek a máj-funkcióim, így azok csak még jobban megterhelnék, és bár azóta sem találtam adekvát információt a témában, nem merem fogyasztani a szóban forgó cukor-alternatívákat. szóval bármilyen okosságnak örülnék a témában!:)

Hozzászólás írása