Hátfájás ellen jó matraccal

A magyar lakosság közel 80%-a szenved hát és derékfájdalmaktól, amikhez váll-, és nyaki fájdalom társul. Ezen fájdalmak jelentős részben a nem megfelelő fekhely miatt alakul ki. Szinte mindenki tisztában van azzal, hogy a jó alvás rendkívül fontos a szervezetnek, szükség van rá a testi, lelki, szellemi regenerálódáshoz.

Alvásunk mennyisége és minősége meghatározza a mindennapjainkat. Egy kiegyensúlyozott, egészséges, jókedvű és jó szellemi teljesítőképességgel rendelkező ember biztosan megfelelő mennyiségű és minőségű alvásban részesíti saját magát, amihez elengedhetetlenek bizonyos feltételek. Ilyen a jó matrac is.

Hasznos írások a témában:

Cikkünk abban kíván segíteni, hogyan válasszunk megfelelő matracot a különböző panaszok elkerülésére vagy a kialakult panaszok mielőbbi javítására. A matrac kiválasztása nem egyszerű dolog, roppant mód személyre szabott megoldásra van szükség, ám egyvalami biztos, mégpedig az, hogy a megfelelő alátámasztásnak kell első helyen szerepelnie a fontossági listán.

Hogyan okoz hátfájdalmakat a matrac?

Alvás közben különböző pózokban fekszünk, gerincünkre különböző terhelés esik. Amennyiben hátunkon fekszünk és csípőnket, fenekünknek a matrac nem tartja elég fixen, tehát túl puha, lordózisunk nagyobb ívet ír le, mint ami egészséges lenne. Ugyanígy egészségtelen az is, ha ez az ív az ideálisnál kisebb. Ez akkor alakul ki, mikor a matrac túl kemény és nem engedi kellően besüppedni fenekünket. Oldalfekvésben csípőnk és vállunk nyomódik legmélyebbre a matracba, így ha ezek túlzottan besüppednek vagy a kelleténél kevésbé, akkor gerincünk nem egyenesen áll. A rendszeres rossz tartás alvás közben komoly fájdalmakhoz vezet és később súlyos szövődményeit alakulhatnak ki.

Mindig kizárólag olyan matracot válasszunk, amelyben a gerincünk természetes helyzetbe pihenhet. Egy kemény matrac esetében ez a gerinc és az izmok feszülését okozza, míg egy túlságosan puha matrac esetében a gerince besüpped, mint egy függőágyban, ami csak egy ideig kényelmes. Minkét eset fájdalmas következményekkel, egészségkárosodással jár. A jó matrac teljesen egyenletesen, természetes pozícióban támasztja meg a gerincet mindkét oldalon, és engedi, hogy az izmok teljesen ellazuljanak, amíg alszunk.  Egy megfelelő matracon a testsúly egyenletesen oszlik el. Ezért sem mindegy, hogy kemény vagy puha matracot választunk. Ha a matracunk túl kemény, csak néhány helyen támasztja meg a testet, ha viszont túl puha, nem fog megfelelő alátámasztást biztosítani.

fotó: matracman.hu

fotó: matracman.hu

Befolyásolja-e a megszokott alvópozíciónk a matracválasztást?

Igen, hiszen háton vagy hason fekve egészen más mértékű puhaságra van szükség, mint amilyen gerincünk igényel oldalfekvésben. Az alvás közben felvett pozíció határozza meg, hogy a test mely részével érintkezik a matraccal és melyik testrészek fejtik ki a legnagyobb nyomást. A megfelelő matrac enyhén puha, de még képes a test vonalához alkalmazkodó alátámasztást biztosítani. Annak, aki háton fekve szeret aludni, olyan matracot érdemes választania, amely a kicsit keményeb típusba tartozik. az oldalfekvésben alvók számára a puhább matracok ideálisak, mivel ilyen testhelyzetben a csípő és a váll vonalánál nagyobb bemélyedés szükséges a gerinc egészséges tartásához. A kemény matracbelső-puhább felső réteg kombináció a legjobb – ez megtámasztja a gerincet, és nem engedi, hogy meggörbüljön, míg a puhább felső réteg nagyobb kényelmet biztosít az ízületeknek és az izmoknak.

Mivel minden ember más és más, mindenkinek más jó. Ezért érdemes kipróbálni több matrac típust is, mielőtt választana. Matracot jobb estben 8-10 évre veszünk, ennél előbb senki nem cseréli le szívesen az ágybetétet. Sőt, sokan még a matrac elhasználódása után sem sietik el a cserét, pedig a matrac állapotának romlásával a mi állapotunk is rosszabodhat, hiszen idővel egyre kevésbé tudja alátámasztani gerincünket. Amerikai kutatások kimutatták, hogy az emberek 20%-a a kifeküdt, gödrös, elhasznált matracuk miatt szenvednek hátfájdalomban. Az elöregedett, kifeküdt matracot tehát le kell cserélni, ugyanis hiába biztosíthat viszonylagosan jó alátámasztást, olyan támogatást már nem nyújt, mint a korai években. Van olyan amerikai kutató, aki a matracok 5-7 évenkénti cseréjét javasolja, a magyar ember pedig átlagosan 9-10 évente cseréli matracát.

Tehát ha kevésbé akarjuk terhelni a gerincüket, vegyünk egy jó matracot, ami minden szempontból megfelel és érdemes inkább oldalra fordulva, mintsem háton aludni. Az ilyen alvás pihentetőbb a gerincnek. Ezzel a derékfájást is elkerüljük. Többféle pihentető alvás-pozíció van, mellyel lazítjuk a gerincet. Háton is fekhetünk, egy egyenes felületű ágyon, de tegyünk a térdhajlatok alá párnákat, ezzel tehermentesítjük a gerincet, és alsó része könnyebben felveszi a természetes alakját. Ha kialakítottuk a kényelmes testhelyzetet, és biztosak vagyunk abban, hogy megfelelő matracon, ágyon fekszünk, elvileg semmi akadálya nem lehet a pihentető alvásnak.

Forrás: matracman.hu

Hozzászólás írása